Spærring af kort
Hvis du har mistet dit VISA/Dankort eller har du mistanke om misbrug, kan du spærre kortet i net- og mobilbank.
Du kan også få det spærret ved at ringe til:
Stadil Sparekasse på tlf. 97 48 48 48 eller
NETS på tlf. 44 89 29 29
Misbrug af kort
Hvis du opdager transaktioner på din konto, som du mener er foretaget uberettiget eller hvis du oplever korttræk fra en butik du ikke kender, bedes du omgående kontakte forretningen for at få rettet fejlen. Hvis du ikke kan komme i kontakt med forretningen, eller de ikke vil besvare dine henvendelser, så skal du kontakte os direkte.
Hvis du har købt en vare som er fejlbehæftet m.v. skal du kontakte forretningen hvor en er købt. Har du ikke modtaget en vare, men betalingen er trukket på dit kort, så skal du kontakte forretningen – hvis de ikke svarer eller vil anerkende din henvendelse, bedes du kontakte os.
Pas på falske e-mails og SMSer.
Der udsendes flere og flere e-mails fra svindlere, som udgiver sig for at være fra Nets, VISA, SKAT, en bank
eller noget helt andet.
De er oftest skrevet på dårligt dansk, men der er også eksempler på e-mails med tekst på mere korrekt
dansk, som kan være svære at gennemskue.
I disse falske e-mails opfordres modtageren til at afgive følsomme oplysninger, f.eks betalingskortnum-
mer, udløbsdato, kontrolcifre m.m. via et link. Svindleren forsøger derved at lokke oplysninger ud af net-
bankkunder og kortholdere med henblik på misbrug af deres konti eller betalingskort.
Hvis du modtager en falsk e-mail, skal du:
- Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
- Evt. videresende den til Nets´phishing-analyse afdeling på e-mail: phishing@nets.eu
- Slette e-mailen!
Du skal være opmærksom på, at kortudbydere, Nets eller banker aldrig sender e-mails eller kontakter dig
telefonisk for at bede om dit kortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR-nr. eller PIN-kode.
Har du allerede opgivet dine personlig data, skal du hurtigst muligt kontakte sparekassen eller Nets på
tlf. 44 89 29 29 for at få spærret dit kort.